عصر تکنولوژی

تکنولوژی های روز دنیا - اخبار تکنولوژی - همه چیز درباره عصر تکنولوژی و فناوری اطلاعات

عصر تکنولوژی

تکنولوژی های روز دنیا - اخبار تکنولوژی - همه چیز درباره عصر تکنولوژی و فناوری اطلاعات

عصر تکنولوژی

معرفی تکنولوژی های روز دنیا، اخبار تکنولوژی، معرفی سایت های پربار، معرفی مفاهیمِ کاربردی در دنیای فناوری اطلاعات و ...

آخرین نظرات
  • ۲۸ اسفند ۹۳، ۰۳:۰۲ - BehnameD
    Nice team
  • ۱
  • ۰

10 تکنولوژی برتر سال 2015

10 تکنولوژی برتر سال 2015 از دیدگاه موسسه گارتنر

موسسه گارتنر که یک شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی است، که در زمینه ارائه خدمات برون‌سپاری (outsourcing)، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌نماید. این شرکت به تازگی توسط متخصصان فناوری اطلاعاتِ خود لیست 10 تمایلی که در ظرفِ 3 سال آینده تاثیرِ عمیقی بر سازمان ها خواهد گذاشت را اعلام کرده است.

  1. محاسبات در همه جا (Computing Everywhere): با پیشرفتِ ادامه دارِ تکنولوژیِ گوشی های هوشمند، گارتنر ارزیابی می کند که افزایشِ چشمگیری در ارائه خدمات به مشتریانِ تلفن های همراه در زمینه ها و محیط های مختلف نیاز است.  

  2. اینترنت اشیا (the Internet of Things, IoT): اینترنتِ اشیا به گسترشِ خود ادامه خواهد داد که توسط حضورِ همه جانبه محاسباتِ کاربر محور در حال حرکت است. توسط این تکنولوژی بشر قادر خواهد بود که تمامی اشیاءِ اطراف خود را توسط تلفن هوشمند و یا تبلت خود کنترل کند که این امر به نوبه ی خود پایه و اساس کسب و کار دیجیتال را شکل می دهد.

  3. چاپ سه بعدی (3D Printing): هزینه چاپ سه بعدی در سه سال آینده کاهش خواهد یافت و این خود منجر به رشد سریع در بازار برای این دستگاه کم هزینه خواهد شد. همچنین استفاده های صنعتی نیز سرعتِ گسترشِ آن را افزایش خواهند داد. گارتنر نشان می دهد که این گسترش به خصوص در برنامه های کاربردی صنعتی، پزشکی و مصرف کننده های چقدر عالی خواهد بود. همچنین با تاکید بر این نکته که این تمایل تا چه حد واقعی است می توان اثبات کرد که چاپ سه بعدی یک راه قابل دوام و مقرون به صرفه برای کاهش هزینه ها است، که این امر با پیشرفتِ طراحی، نمونه های کارآمد و عملیات ساختِ کوتاه مدت حاصل می شود.

  4. تجزیه و تحلیلِ پیشرفته، فراگیر و نامرئی (Advanced, Pervasive, Invisible Analytics): تجزیه و تحلیل با پیشرفتِ اینترنتِ اشیا و دستگاه های تعبیه شده (embedded)، به پیشرفت ادامه می دهد. حجمِ عظیمی از داده های ساخت یافته و غیر ساختیافته در داخل و خارج از سازمان ها تولید می شوند. گارتنر خاطر نشان می کند که هر برنامه ای نیاز دارد که یک برنامه تحلیلی باشد. تحلیل ها همچنین نتیجه می دهند که سوال ها و جواب های بزرگ (big) از داده های بزرگ (big data) مهم تر هستند.

  5. سیستم های متن-غنی (Context-Rich Systems): هوش تعبیه شده که در همه جا حضور دارد در ترکیب با تحلیلِ فراگیر، توسعه سیستم هایی که به محیط اطرافشان پاسخ و هشدار می دهند را پرورش خواهد داد. گارتنر تاکید می کند که امنیتِ آگاه از متن (context-aware) یک برنامه اولیه از این گرایش است اما باقی نیز ظهور خواهند کرد.

  6. ماشین های هوشمند (Smart Machines): تجزیه و تحلیل همراه با درک دستی از متن در ماشین های هوشمند نیز طلوع می کنند. الگوریتم های پیشرفته منجر به سیستم هایی می شوند که برای خود یاد می گیرند و براساس آن آموخته ها عمل می کنند. گارتنر اشاره می کند که کمک کننده های ماشین (machine helpers) به تکاملِ نمونه های اولیه موجود به وسایل نقلیه خود مختار، ربات های پیشرفته، دستیارانِ شخصیِ مجازی و مشاوران هوشمند، ادامه خواهند داد. تحلیل ها به سمتِ این اندیشه در حرکت اند که دورانِ ماشین های هوشمند در هم گسیخته ترین دوران در تاریخِ فناوری اطلاعات خواهد بود.

  7. معماری ابر/مشتری (Cloud/Client Architecture): محاسبات تلفن همراه و محاسبات ابری به صورتِ همگرا، به رشدِ برنامه های کاربردی هماهنگ ادامه می دهند که می تواند به هر دستگاهی تحویل داده شود. گارتنر اشاره می کند که محاسبات ابری پایه و اساسِ کشسانیِ مقیاس پذیر (elastically scalable) و محاسبات سلف سرویس (self-service) برای مواجهه با برنامه های کاربردی به صورت داخلی و خارجی است. برنامه هایی که از هوش و حافظه (storage) دستگاه مشتری به طورِ موثری استفاده می کند، از هزینه های پهنای باند، هماهنگی و مدیریتیِ کمتری بهره مند خواهد شد که این خود بر پایه ی ابر می باشد. در آینده، بازی ها و برنامه های سازمانی به طور یکسان، از چندین صفحه نمایش و بهره برداری از وسایلِ قابل پوشش (wearable) و همچنین سایر دستگاه ها استفاده می کنند تا تجربه ی پیشرفته ای را به کاربر ارائه دهند.

  8. زیر ساخت ها و برنامه های کاربردی تعریف شده توسط نرم افزار (Software-Defined Infrastructure and Applications): روش های توسعه ی چابک برای برنامه نویسی در هر چیزی، از اصول اولیه زیر ساخت تا برنامه های کاربردی لازم و ضروری است تا به سازمان ها انعطاف پذیری لازم برای کسب و کار دیجیتالِ خود عرضه کند. نرم افزار خدمات ابری به لطف رابط های برنامه کاربردی (API) غنی قابلِ پیکره بندی است. محاسبات مجبور خواهند شد به منظورِ پاسخ به نیازها و خواسته های در حالِ تغییرِ کسب و کار دیجیتال، از مدل های ایستا دوری کرده و به مدل ها پویا روی آورند.

  9. فناوری اطلاعات در مقیاس وب (Web-Scale IT): هرچه پیش می رود شرکت های بیشتر و بیشتری شروع به تفکر به مانندِ آمازون، گوگل و فیس بوک می کنند. از آنجا که روش های cloud-optimized و software-defined به جریان اصلی تبدیل شدند، ما یک حرکت عظیم به سمتِ فناوری اطلاعات در مقیاس وب (web-scale IT) مشاهده خواهیم کرد که خود از DevOps شروع شد. (DevOps یک متدِ توسعه ی نرم افزار است که از ترکیبِ دو واژه ی Development و Operations حاصل شده است.)

  10. امنیت بر پایه ریسک و حفاظت از خود (Risk-Based Security and Self-Protection): در نهایت تحلیل ها نشان می دهند که همچنان امنیت به عنوانِ مهم ترین فرض در طولِ این حرکت متحولانه به آینده دیجیتالی در نظر گرفته می شود، اما بهتر است که آن را آنقدرها هم دستِ بالا نگرفت که مانعِ پیشرفت شود. اکثر شرکت ها به این امر اذعان دارند که رسیدن به 100 درصدِ امنیت ممکن نیست. به همین دلیل، امنیت از روش دفاع محیط (perimeter defense) به روش چند وجهی (multi-faceted) حرکت خواهد کرد.

.

.

منبع: عصر تکنولوژی، Techera

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی