عصر تکنولوژی

تکنولوژی های روز دنیا - اخبار تکنولوژی - همه چیز درباره عصر تکنولوژی و فناوری اطلاعات

عصر تکنولوژی

تکنولوژی های روز دنیا - اخبار تکنولوژی - همه چیز درباره عصر تکنولوژی و فناوری اطلاعات

عصر تکنولوژی

معرفی تکنولوژی های روز دنیا، اخبار تکنولوژی، معرفی سایت های پربار، معرفی مفاهیمِ کاربردی در دنیای فناوری اطلاعات و ...

آخرین نظرات
  • ۲۸ اسفند ۹۳، ۰۳:۰۲ - BehnameD
    Nice team
  • ۱
  • ۰

Robonaut (روبونات)، یک ربات انسان نما

Robonaut، ربات انسان نمای ناسا

روبونات یک پروژه توسعه روباتیک انسان نما است که توسطِ آزمایشگاه ربات های ماهر و چالاک (Dexterous Robotics Labratory) در مرکزِ فضایی جانسونِ ناسا (JSC) در هوستون تگزاس انجام شده است. این ربات نسبت به ربات های فضانوردِ فعلی متفاوت می باشد به طوری که اکثرِ سیستم های روباتیکِ فضانوردِ فعلی، از قبیلِ بازوهای مکانیکی، جرثقیل و ماشین های اکتشافی ای که برای مناطق ثعب العبور ساخته شده اند، برای به حرکت در آوردنِ اشیاء بزرگ طراحی شده اند در حالی که وظایفی که از یک روبونات انتظار می رود به مهارت و چالاکیِ بیشتری احتیاج دارد. 

ایده اصلی ای که در پسِ ساختِ سری های روبونات قرار دارد این است که دستگاهی شبیه به انسان در کنارِ فضانوردان در فضا وجود داشته باشد. این ماشین ها به این دلیل با این شکل و مهارت ساخته شده اند تا بتوانند مانندِ فضانوردان با محیط و ابزارهایِ موجود کار کرده و از آن ها بهره مند شوند.

ایده و مفهومِ ساختِ روبونات

کار بر روی اولین روبونات در سال 1997 شروع شد. ایده کار ساختِ یک رباتِ انسان نما بود که بتواند به فضانوردان در کارهایی که وجودِ یک جفت دستِ دیگر می توانست مفید باشد، یا در کارهایی که ممکن بود جان فضانوردان به خطر افتد و یا در کارهایی که انجام آن ها برای فضانوردان پیش پا افتاده بود، یاری رساند. این ربات ها به ابزار های به خصوصی برای کار احتیاج نداشته و دقیقا از همان ابزارهایی که فضانوردان از آن ها بهره می برند، استفاده می کنند. طراحی اولیه از روبونات این بود که به عنوانِ پنجه (end-effector) برای بازویِ روباتیک در ایستگاه فضایی بین المللی و به عنوانِ یک جایگزین برای فعالیت های تعمیر و نگه داریِ ایستگاه از خارج از آن، استفاده شود. 

انواعِ روبونات

روبونات در دو مدل که با نام های R1 و R2 شناخته می شود، انتشار یافت. مدل R1 در دو نسخه R1A و R1B ساخته شد که نسخه R1B، نسخه قابل حمل از R1A می باشد. به طور مثال این نسخه می تواند از بازوهای مکانیکی که با نام Zero-G شناخته می شود در هنگام کار بر روی ایستگاه فضایی، بهره گیرد.
در فوریه سال 2010 میلادی، روبونات 2 یا همان R2، رونمایی شد. R2 قابلیتِ حرکت با سرعتی حدوداً چهار برابرِ R1 را داراست، نسبت به R1 کوچک تر، ماهرتر و دارای احساسِ عمیق تر و بیشتری می باشد. این ربات می تواند دستانش را با سرعتِ 2 متر بر ثانیه حرکت دهد، قابلیتِ حمل بار تا 40 پوند (حدوداً 18 کیلوگرم) را دارد قابلیت این را دارد که با انگشتانِ خود با نیروی 5 پوند (حدوداً 2 کیلوگرم) در هر انگشت، چیزی را بگیرد. در این ربات بیشتر از 350 حسگر و 38 پردازشگرِ PowerPC وجود دارد.

.

.

منبع: عصر تکنولوژی، Techera

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی